יום שבת, 3 באוגוסט 2013

הפרדוקס הצרפתי: האם התעלומה נפתרת?

הפרדוקס הצרפתי הוא זה: איך בקרב אומה של אוהבי חמאה, אוכלי גבינות, זוללי קרואסון ושתייני יין אדום יש שיעור נמוך יותר של השמנה ושכיחות נמוכה יותר של מחלות לב לעומת מדינות הצורכות פחות שומן רווי לנפש? אנומליה זו בין התזונה הצרפתית עתירת השומן והשכיחות הנמוכה במחלות לב מכונה מאז 1990 "הפרדוקס הצרפתי".


חוקרים נטו לייחס את התופעה לשתיית יין אדום ולהרגל הארוחות הקטנות הנהוג אצל הצרפתים. אולם גם האיטלקים מרבים בשתיית יין, וגם השוויצרים נוהגים לאכול ארוחות קטנות. מה אם כן מיוחד בצרפתים הסובלים רק שישית ממחלות לב וכלי דם לעומת הממוצע בעולם המערבי? הצרפתים צורכים כ-26 ק"ג גבינה לנפש/לשנה, בעוד שהממוצע באירופה וארה"ב עומד על כ-17 ק"ג בלבד. האם גבינה היא החלק החסר בפאזל?

במשך שנים ממליצים להגביל את צריכת השומן הרווי על מנת להוריד את רמות הכולסטרול בדם. ואולם מסתבר כי מחקרים הוכיחו שצריכת גבינות בשלות, ובעיקר גבינות כבשים, יעילה בהורדת לחץ דם וכי לאנשים הצורכים גבינות אלה רמות נמוכות יחסית של LDL (כולסטרול 'רע') בהשוואה לתזונה רגילה. עוד מסתבר כי צריכת גבינות בשלות תורמת לבריאות המעיים, מסייעת במניעת דלקת פרקים ומעכבת תהליכי הזדקנות בגוף.

עדיין לא ברור מהו המנגנון הטבעי שבזכותו יש לגבינה תכונות אנטי דלקתיות אשר יכולות לסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם ומדוע היא לא גורמת לעלייה ברמות הכולסטרול, למרות שהיא מכילה שומן רווי. משערים כי מבנה השומן בחלב והרכב חומצות השומן הייחודי שבו תורם לכך,  כמו גם נוכחותם של חלבונים ורכיבי תזונה נוספים. עוד מסתבר מהמחקר, כי חלב יעיל לירידה במשקל הודות לסוג חדש של ויטמין שהתגלה בו- (Nicotinamide Riboside (NR אשר ממלא תפקיד חשוב בשיפור הכושר ובמניעת השמנה גם כאשר התזונה עתירת שומן.

תהיה התשובה אשר תהיה: אמצו הרגלי תזונה צרפתיים ותזכו לחיים בריאים.
Bon a ppétit


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה