יום שני, 29 באוקטובר 2012

התאמת גבינות ויין. חמש נקודות למחשבה.

לפני שאתם מחליטים על שידוך גבינות ליין, הנה חמישה דברים שכדאי לקחת בחשבון:

1. איזון והרמוניה

כמו בכל זיווג, רצוי שאלמנט אחד לא יאפיל על השני. כך למשל, יין קברנה שהוא מפולפל מטבעו, יכסה על טעמיה של גבינה עזים צעירה, אבל הוא יתאים לגבינות מיושנות כמו צ'דר או גרוייר. גבינות עזים יתאימו ליין לבן כמו סובניון בלאן שהוא מינרלי ורענן ומתאים לחמיצות האופיינית לגבינות עזים. גבינות, כמו יין, שונות מאוד כשהן צעירות או בוגרות. ככל שהגבינה צעירה ומעודנת יותר, כך נעדיף יין צעיר, קל ומעודן יותר. ככל שהגבינה בשלה ומיושנת יותר, כך היין יהיה בוגר, מלא ומתובל יותר. וככל שהגבינה חריפה יותר, היין יהיה מתוק יותר. יינות מבעבעים כמו גם בירה, סלחנים יותר ומתאימים למגוון גבינות רחב.

2. חומציות

גבינות ויין הם מוצרים אשר עוברים תסיסה טבעית המעניקה להם חומציות. באופן כללי, גבינות צאן חומציות יותר מגבינות בקר, וככל שהיין קל יותר, החומציות שלו תורגש יותר. ההחלטה שצריך לקבל היא, אם רוצים להדגיש את החומציות או לסתור אותה. החומציות של סוביניון בלאן למשל, תקבל חיזוק מגבינת פטה שגם לה חומציות רבה. מה שיכול להתאים לערב חם או אחרי ארוחה כבדה. אותו סוביניון לעומת זאת, יכול גם להשתדך עם גבינת קממבר עשירה וחמאתית, זיווג "רגוע" יותר המתאים ללילה קריר או לארוחה קלה.

3. טאנינים

הטאנינים הם רכיבים טבעיים שמגיעים מהקליפות, הזרעים והגבעולים של ענבים, וכן מחביות עץ האלון. הטאנינים גורמים להרגשת יובש בפה, מרירות וחריפות. גבינות מלוחות יעצימו תחושות אלה, ואילו גבינות שמנות ועשירות יכולות למתן אותה.

4. אלכוהול

אם נוציא את האלכוהול מהיין נשאר עם מיץ ענבים. לא משהו שהייתי משדך אותו עם גבינות. האלכוהול עושה את כל ההבדל. טעמים מלוחים נוטים ללבות את אש האלכוהול. שידוך יין עם רמת אלכוהול גבוהה יחד עם גבינות יבשות ומלוחות, יעצים את מליחות הגבינה ועוקצנותה וגם את חריפות היין. גבינות רכות ועשירות, גבינות כחולות וגבינות צעירות הן שידוך מרגיע יותר ליין אלכוהולי.

5. מתיקות

מתיקות היא חלק אינטגרלי מכל גבינה ומכל יין. סוכר החלב וסוכר הענבים נמצאים שם גם כשאנחנו מתקשים להבחין בהם. הדוגמה הטובה ביותר לכוחה של מתיקות הוא יין קינוח. יין מתוק מציב שלושה אתגרים לגבינה - החומציות, הטאנינים, והאלכוהול - ובכל זאת המתיקות עושה נפלאות לגבינות כחולות. היא מעשירה את טעמן ומבליטה את החומציות המסתתרת בהן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה