יום שבת, 22 בפברואר 2014

על הכשרות

גבינה כשרה

גבינה כשרה היא גבינה שיוצרה אך ורק מבהמות טהורות (מעלי גירה, מפריסי פרסה ושסועות שסע). גבינה מכילה חלב, בקטריות, מקריש ומלח. מרכיבי הגבינה המאותגרים מבחינת הכשרות הם החלב ואנזים ההקרשה שמקורו מין החי, רנט. אם מקור החלב בבהמה טהורה ומקור ה-רנט בשחיטה כשרה, אזי הגבינה כשרה.

"חלב ישראל"

"חלב ישראל" הוא חלב שמקורו בבהמה טהורה. אם החלב נחלב בידי יהודי, אין חשש שמקורו בבהמה טמאה ואולם, לפי ההלכה, גם חלב שנחלב ע"י גוי יוגדר כ"חלב ישראל" ובלבד שתהיה עליו השגחה בזמן החליבה. החשש הוא שמא הגוי הוסיף חלב מבהמה לא כשרה, נאקה למשל. במידה והייתה השגחה החלב מוגדר כ"חלב ישראל" גם כאשר הבהמה של הגוי והוא זה שחלב אותה. יש פוסקים שהתירו שימוש בחלב גוי גם כאשר לא הייתה השגחה, אם באותו מקום לא נהוג כלל לחלוב בהמות טמאות או כשיש פיקוח ממשלתי שהחלב הנמכר הוא חלב פרה בלבד.

רנט

רנט הוא אנזים הקרשה המהווה את הגורם העיקרי בתהליך ההגבנה. הרנט המסורתי מופק מקיבתם של מעלי גירה צעירים כמו עגל, טלה או גדי. אנזים המופק מבהמה שעברה שחיטה כשרה - כשר. בהמה שלא עברה שחיטה כשרה, דינה כנבלה ולכן האנזים המופק ממנה אינו כשר.

כיום השימוש ברנט מין החי נדיר ובשל עלויות ההפקה הגבוהות הוא משמש בעיקר לייצור גבינות מסורתיות. המקריש העיקרי בתעשיית הגבינות, F.P.C, מופק מבקטריות מהונדסות גנטית שהפקתו עולה רק עשירית מהפקת הרנט המסורתי מין החי. בנוסף קיים מקריש צמחי (הנפוץ ביותר מופק מגדילן) ורנט מיקרוביאלי המופק מתרביות חיידקים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה